Wednesday, February 15, 2006

Forgiveness



Velkommen til bloggen min. Får se etterhvert hva som skal skrives. Men det vil handle om mitt liv i Sør Afrika dette året. Will try to get it in english also, for all you norwegian speaking people. Så det så.

Calach (utales: saw-lakh') navnet på bloggen til info.
Hvor høyt setter vi egentlig tilgivelse? Hvor mye koster det å be om tilgivelse? Hvor mye er vi villige til å tilgi? Hvem og hva kan vi tilgi? Tror desverre at dei fleste av oss faktisk har en begrensning. Kan bare se på mitt eget liv, så ser jeg begrensningene.
Jeg tror vi skylder å leve i ekte tilgivelse overfor vår neste. Tenk om Gud plutselig skulle holde opp i mot oss alle våres overtredelser. Da hadde jeg vært ferdig.

Den som blir tilgitt mye elsker desto mer. Hva vil det si i praksis at vi elsker mer. Vel til mer jeg elsker min elskede, til mer vil jeg være henne til behag. Så og med Herren. Nå er vi jo Herren til behag, på grunn av Hans tilgivelse. Wov
Så har dere noe imot meg, så får dere tilgi meg. Tilgivelse er foresten den sterkeste kraften jeg noen gang har opplevd. En gang ble jeg fysisk helbreda etter å ha gått på kne og bedt om tilgivelse. En annen gang ble jeg helt fri etter å ha tilgitt en annen.
The word ‘forgiven’ comes from the Hebrew word ‘calach’ (pronounced: saw-lakh’). It means to pardon a persons transgression. Dictionary.com states that to pardon means:• To release (a person) from punishment; exempt from penalty: a convicted criminal who was pardoned by the governor.• To let (an offense) pass without punishment.Pardoning, in effect (or forgiving) means that God has taken away the punishment we deserved and Jesus paid the penalty by taking upon Himself our punishment for us.
Sterkt spør du meg!

8 Comments:

Blogger Bottom Buzzer said...

Gratulerer med blogg Big Brother! Det skal bli spennende å følge med på livet ditt i Sørafrika. Håper også at jeg får råd til en tur ned til deg før skoleåret er ferdig.

16/2/06 10:22  
Blogger Bigbrother said...

Ja får prøve å lage noen referat herfra. Har du noen ide om hvordan jeg kan ha bloggen min på engelsk og norsk? Alt etter som noen vil lese. Ellers så var det vanskelig å finne et ledig navn til bloggen.

Så det ble calach (hebraisk)som betyr tilgivelse. Derfor innhold i første blogg.

16/2/06 11:22  
Anonymous Anonymous said...

Kult at du får deg blog, store bror!
Tilgivelse, me er alle avhengig av det, både å bli tilgitt og å tilgi. Tilgivelse kan vere vankselig, men den eine tingen som alltid er vanskeligare er alternativet (hm..trur eg leste det ein stad, men sant er det no).

16/2/06 11:25  
Anonymous Anonymous said...

Har du eit bilete under overskrifta? Eg ser ikkje noko...

16/2/06 12:45  
Blogger Bigbrother said...

Jepp har eit bilde der.

16/2/06 16:24  
Anonymous Anonymous said...

kvi kan eg ei sjå noko?

Du leita etter namn på bloggen.. Nore er vel ikkje oppteken ?

16/2/06 20:54  
Blogger Bottom Buzzer said...

Du må nesten bare lage en tilsvarende blogg på engelsk og lenke til den. Jeg har selv 10 forkjellige blogger og en anonym testblogg som jeg bruker til å teste ut ting.

Hvis du lager ny blogg fra dashboard når du er innlogget, så blir den automatisk lagt til det samme dashboardet med samme passord og profil og slikt.

Du kan lage så mange blogs du vil.

Ungene mine har også egen blogg, men jeg holder den anonym fordi jeg har så paranoia for pedofile og slikt.

Jeg ser heller ikke bildet under overskriften, så det må være noe feil med formatet. Jeg bruker stort sett .jpg eller .gif

19/2/06 01:12  
Anonymous Anonymous said...

Har ingen problem med å se bildet jeg...

22/2/06 18:14  

Post a Comment

<< Home