Saturday, March 04, 2006

My neigbourhood - the prison




Hvem er naboen din? Her nede er det vanskelig å gå inn til naboen. For han sitter innelåst i sitt eget private fengsel. Du har ingen mulighet til å se hvor fint han har det i sin velstelte hage. En til tre hunder bjeffer bare du går forbi. Så velkommen inn.

Men ditt eget private fengsel, betyr at du har god råd. Derfor har de alle tjenere som gjør hagen til et syn for øyet. Om du får øye på den da. Og så klart, så er det noen som vasker opp og rydder. Og gir de elskverdige hundene mat. Det er jo en av fordelene ved å være i privat fengsel. Du må ikke slite deg ut.
Sikkerheten er jo alltid viktig. Det holder ikke med en 2 meter høy mur. Et vaktselskap og alarmer må man ha i tillegg til hundene. Det mest vanlige er å ha et elektrisk gjerde opp på muren. Men det er fortsatt noen som nøyer seg med piggtråd opp på muren.
Hva er frihet? Er det, å ha mye penger så man kan ha hva man vil. Og når man har mye så blir man så redd for å miste noe av det. Og vil helst ikke dele med altfor mange.
Jeg brukte å drømme om å bli lotto millionær. Kanskje fordi det virket som den enkleste veien til å bli rik. Men jeg vet ikke lenger. Det er et stort ansvar å ha mye å forvalte. Når det kommer til stykke, hva gjør du da? Er det egoet som vinner? Vel, er man ikke tro i lite, så er man i hvertfall ikke tro i mye. Sjekk ut deg selv så kan du se.



I Lukas 12. 22-31, forteller Jesus oss at vår Far i himmelen vet alt hva vi trenger. Og Han gir oss alt vi trenger. Bare vi søker Hans rike, ja så får vi alt dette andre i tillegg. Tror faktisk det er den beste veien til å bli rik. For da blir du rik i Gud også! Men søker du alt dette andre, og så forventer du å få Guds rike i tillegg. I just say; get back on track!

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Sant ! Lett å gløyme det der, medan ein drøymer om lottomillionene.. Eg drøymer no litt framleis, men det er viktig "å vere tro" i det ein har..og det funker jo, det med å gi og så få. Eg burde vel ikkje vere overraska over det, men det blir eg sånn ca kvar gong.

7/3/06 11:45  
Blogger Amelie78 said...

Jeg kjenner ei som går andre året på Rhema. Marianne :o) Ha en god dag! A.

7/3/06 18:39  
Blogger Bigbrother said...

Hei Amelie

Marianne ja, kjenner henne. Kjempe grei jente. Stiller ofte opp og kjører meg dit jeg trenger. Så snakker ho norsk. Hurra.

7/3/06 22:08  

Post a Comment

<< Home