Monday, November 20, 2006

Frelse


Vel nå er det snart slutt på min tid her i Johannesburg. Drar hjem til Noreg om noen dager. Jeg sitter igjen med mange gode ting fra dette året. Men jeg tror at det som alikevel setter størst inntrykk på meg, er å få se mennesker ta imot frelsen fra vår Herre og Mester Jesus. Jeg har tenkt, hva er det som gjør at det er så fantastisk å få se og lede mennesker til Jesus? Mennesker som en ikke har noe forhold til. Men det er en sånn glede, når de kommer til Jesus.

På onsdag 8. nov prekte Ray McCauley i kjerka. Det var ikke så mange, for det var for forkynnere. Men han innba til frelse alikevel. Kun ei jente kommer frem gråtene og gir sitt liv til Jesus. Det viste seg at hun var på vei til å ta sitt liv den dagen. Men Gud ledet henne inn på det møte og der fikk ho evig liv. Og nå har hennes liv fått mening og innhold.

Vi bruker å si at frelsen ikke koster noe, det er gratis. Det er gratis ja og kun av nåde. Men å si at det ikke koster noe, vet ikke helt jeg! Var på et formiddagsmøte på Rhema for en del måneder siden. Hvor Zambias eks president var tilstede. Når innbydelsen til frelse kom. Så jeg at han rakte opp handa. Alle andre som ville bli frelst, gikk frem. Men jeg kunne se at det kostet for ham å gå frem. Men til slutt gikk han frem og livvakten viste ikke helt hva de skulle gjøre. Men den 80 år gamle eks presidenten ga sitt liv til Jesus den morgenen. Men det kostet! Hvis det ikke koster, hvorfor er det da så vanskelig å komme?

For det det koster er først og fremst din stolthet tror jeg. Og man er redd for andres reaksjoner og hva de vil tenke. Vel det er forskjellig hva folk rundt deg vil tenke. Men bibelen sier at englene vil glede seg og det gjør vi i Guds familie også. Så det er mye mer glede!! Men at frelsen er av nåde og at det ikke er noe du kan gjøre for å fortjene den, er helt klart.

Ray McCauley og Rhema er virkelig et stort forbilde. Det må jeg si. Har virkelig fått sett hjerte til denne menigheten dette året. De elsker mennesker. Hver søndag er det rundt hundre mennesker (minst) som blir frelst. De gir ut 70 000 måltider mat hver måned etc. De bryr seg virkelig. I dag (20.11) sitter Ray sammen med presidenten i Sør Afrika, for å gi ham råd. Så de berører hele landet.

Om jeg dro ned hit dette året kun for Peters skyld (har skrevet om det før), som jeg fikk fortelle om Jesus til. Som tok imot Jesu frelse og 14 dager senere døde han. Så var det verdt det. Men jeg har selvsagt fått så mye mer ut av dette året i tillegg. La meg si det sånn:
Jesus er Livet!

7 Comments:

Blogger funky_uncle said...

Det stemmer at det kan koste å gi fra seg stoltheten. Men egentlig er det bare en befrielse. Det koster egentlig ikke å velge Jesus, tvert imot lønner det seg.

Og så mener jeg å ha erfart at det ikke bare er gratis å komme til ham, men resten av turen er også gratis :D

20/11/06 15:47  
Blogger Bigbrother said...

Jepp. Og så er det sånn at det eneste vi har å tilby Ham. Er jo all møkka vår.

Men også i noen land som vi vet, så kan du miste livet om du velger å følge Jesus. I nord Nigeria tok noen muslimer (ekstremister) og halshugde kone og barn foran øynene på pastoren. Fordi han ikke ville benekte Jesus. Og vi får kun litt pepper pga av våre meninger.

21/11/06 07:40  
Anonymous Anonymous said...

Gledar meg til du kjem heim atte eg, bror! Og hipphipp for ein fin jul det blir!

-Tone Astrid-

23/11/06 23:05  
Anonymous Anonymous said...

Hei Trond! Takk for (lenge siden) sist!:0) Håper du har hatt et fint år og velkommen tilbake til moderlandet.

Søskenbarn
Dan Freddy

29/11/06 10:54  
Blogger Bigbrother said...

Ja nå er det tilbake til trange Norge. Gleder meg mye til å være sammen med barna igjen. Så blir det vel mindre skriving på bloggen en stund, regner jeg med, siden jeg ikke har internett.

Jeg anbefaler Sør Afrika....

29/11/06 21:59  
Blogger Bottom Buzzer said...

Yeah! Velkommen hjem til gamlelandet! Men skriv en ny post for sjetans...

2/1/07 14:11  
Anonymous Anonymous said...

Du kan no skriva litt sjølv om du har komt heim att til Noreg. Da syns no eg.

-tone astrid-

11/2/07 18:56  

Post a Comment

<< Home